Lensa di Bukit Larut, Taiping Perak..

Aku sekeluarga sampai di Bukit Larut Taiping jam 1.45 petang. Agak panas hari tuh..rasanya mesti hujan petang nanti..taiping kan kawasan tadahan hujan..agak risau juga nak turun nanti..kalau nak naik ke bukit larut pengunjung kena menaiki jeep yang disediakan..tp kalau nak berjalan kaki pun boleh..tapi memang tumbang le kalau nak naik ke atas tuh..tinggi..huuhu...beli tiket naik jeep untuk ke atas RM 6.00..untuk naik dan turun....mahalnye ...

naik jeep pukul 2.oo petang..dan diberitahu oleh brader jeep tuh..kul 4.oo petang kena turun...so ada masa di atas nanti..tak terkejar-kejar.. kalau diikutkan nie ada first time aku naik nie..isteri aku pun sama...isteri aku cakap..perjalanan naik ke atas agak berbahaya...mmg pun!! ..jalan yang agak kecil dan tidak rata..berlopak banyak dan bahaya kalau gerak di waktu malam !! ...

perjalanan naik ke atas mengambil masa lebih kurang 30 minit..agak lama sikit..mmg extreme perjalanan tuh..kalau ada yg sakit jantung..usah le..hehe..tp sebenarnya ..tak ada apa yang nak dirisaukan..sebab pemandu-pemandu di situ semuanya terlatih dan pengalaman..pandai selok belok jalan tuh..sebenarnya tak bahaya pun cuma..jalan tuh sempit dan tepi gaung..ditambah pulak kita naik jeep dan dibawa agak laju..so di situ ada perasaan cemas sket..hehe..tapi best !! ..sure..best !! ...

So, sampai di atas mmg menakjubkan..sunyi sepi ..aku leh kira berapa org yg ada..lebih kurang 20 orang..di atas ni..ada beberapa buah rumah..dan sebuah cafe..tp cafe tuh tutup...atap bumbung rumah semuanya berlumut..kawasan di atas agak sejuk sikit..dan nyaman...mmg sesuai utk mereka yg cari ketenangan..

Pokok-pokok di atas nie semuanya besar-besar..ribuan tahun umurnya..sesuai dgn hutan khatulistiwa ..semuanya masih terjaga ..

suasana di sini sama seperti di bukit fraser..tenang dan aman..cuma kalau malam-malam tuh..agak bosan sikit..kalau nak dtg tuh bermalam di sini..pastikan bawa kelengkapan penuh..takut boring..

lebih kurang 20 minit aku sampai ke atas..nampak hujan mula turun di kawasan taiping..so aku dah agak..kabus akan ke sini..mmg betulpun..bukit larut..dipenuhi dengan kabus tebal..mmg best..serius..aku mmg tak nampak kawasan sekeliling..pandangan agak terhad..apa yg boleh buat..duduk di situ sehingga kabus hilang..lebih kurang 15 minit jugak lerr..mmg agak cuak jugak ..sebab tempat terhad..orang pun tak ramai..rasanya kalau turun time tuh..jip boleh buat ke..??

nasib baik tak hujan kat atas nih..lagi haru...cuma kabus tebal je melalui kawasan bukit larut..berehat kejap kat sebuah pondok kecil ..ada titi kecil ..titi goyang..nampak menarik..

tp kabus tuh buat aku suspen je ..sebab mmg tak nampak apa-apa pun..huhu..mujur kabus tuh sekejap je..lebih kurang 10 minit ..ia hilang..dan pandangan bandar taiping..aku boleh nampak semula..

Jam dah hampir pukul 4.00 petang..aku dah nampak 2 buah jip sedang tunggu di tempat aku mula-mula turun tadi..jam 4 petang adalah trip terakhir untuk pengunjung..so kalau ada yg nak naik ke atas..lepas kul 4 petang..kaunter tiket dah tutup...

lawatan ringkas keluarga aku ke bukit larut nih..mmg sempoi..dan agak menyamankan..tempat yang tinggi..kabus yang tebal ...dan tiket naik jip yang mahal ...hehehe..so kalau ada yang nak ke sana..boleh terus ke bandar taiping..melalui lebuhraya utara selatan dan keluar di kemunting atau taiping..terus masuk ke taman tasik taiping..di situ nanti ada papan tanda masuk ke bukit larut..

Catatan Terbaru Catatan Lama

4 Responses to “Lensa di Bukit Larut, Taiping Perak..”

1. Salam...

Sejuk berkabus Bukit Larut. Mama pernah jln kaki daki ke puncak Bkt Larut zaman sekolah2 dulu sampai kejang kaki. Mak aiii.....Tapi best. Menurun pun jln kaki gak. Siap bawak bekal nasi lemak, kopi panas, kueh mueh yg emak bekalkan makan kat atas bukit tu...

BalasPadam
  2. hehe..mmg sejuk..saya dapat snap gambar time tuh waktu hujan di bandar taiping..kabus naik ke bukit..mmg tak nampak apa..tp mmg seronok..ramai gak yang mendaki dari bawah ...

3. best kan kat bukit larut..berkabus je..sejuk je...insya allah,akan ku jejakkan kakiku ke sana lagi nanti..

4. babyoocu - hehe..saya juga pasti akan ke sana lagi..